Organisering av muntlig eksamen
Vurderingskriterier ved muntlig eksamen
Organisering av muntlig eksamen etter
prosjektmodellen
Framlegg om et tema innenfor språk, kultur, samfunn på ca. 10 min. Forberedelsestid 24 timer. Individuell eksaminering. Alle hjelpemidler er tillatt. Kandidaten trekker et tema som presenteres under eksamen og danner utgangspunkt for samtalen i etterkant. Denne modellen gjelder ikke for privatister som har en 1/2 time forberedelsestid. Kandidaten får utdelt en lytteprøve som blir utgangspunkt for eksamenssamtalen. Eksamenssamtalen varer i maks 30 minutter. Kompetansemålenes tre hovedområder som kandidaten skal prøves i er:
Framlegg om et tema innenfor språk, kultur, samfunn på ca. 10 min. Forberedelsestid 24 timer. Individuell eksaminering. Alle hjelpemidler er tillatt. Kandidaten trekker et tema som presenteres under eksamen og danner utgangspunkt for samtalen i etterkant. Denne modellen gjelder ikke for privatister som har en 1/2 time forberedelsestid. Kandidaten får utdelt en lytteprøve som blir utgangspunkt for eksamenssamtalen. Eksamenssamtalen varer i maks 30 minutter. Kompetansemålenes tre hovedområder som kandidaten skal prøves i er:
- Språklæring
- Kommunikasjon
- Kultur og samfunn
Vurderingskriterier ved en muntlig
eksamen Karakteren 5-6
Språklæring
Eleven har god
innsikt og reflekterer over egen språklæring. Eleven kan bruke
språkstrukturer på en relevant og selvstendig måte.
Kommunikasjon
Eleven har en nyansert forståelse av innhold og
synspunkter i en kommunikasjons-sammenheng og kan formidler dette. Eleven har
et presist ordforråd og varierte språkstrukturer. Eleven viser god språklig
tilpasning i ulike kommunikasjonssammenhenger. Eleven har svært få
kommunikasjonsforstyrrende feil.
Språk, kultur og samfunn
Eleven har god innsikt i det tyske språkområdets
kultur- og samfunnsforhold og kan formidle dette på en selvstendig og relevant
måte. Eleven kan sammenligne forhold i tyskspråklige land med
kultur-samfunnsforhold i Norge. Eleven kan knytte språkområdets kultur til egne
opplevelser på en nyansert og reflektert måte.
Vurderingskriterier ved en muntlig eksamen: Karakteren 3-4
Språklæring
Eleven har innsikt og reflekterer noe over egen
språklæring. Eleven kan bruke språkstrukturer på en relevant og forståelig
måte.
Kommunikasjon
Eleven har en god forståelse av innhold og synspunkter i en kommunikasjonssammenheng og kan formidle dette på en relevant måte. Eleven har et godt ordforråd og kan bruke noen ulike språkstrukturer. Eleven viser språklig tilpasning i ulike kommunikasjonssammenhenger. Eleven uttrykker seg på en forståelse måte uten mange kommunikasjonens forstyrrende feil.
Eleven har en god forståelse av innhold og synspunkter i en kommunikasjonssammenheng og kan formidle dette på en relevant måte. Eleven har et godt ordforråd og kan bruke noen ulike språkstrukturer. Eleven viser språklig tilpasning i ulike kommunikasjonssammenhenger. Eleven uttrykker seg på en forståelse måte uten mange kommunikasjonens forstyrrende feil.
Språk, kultur og samfunn
Eleven har innsikt i det tyske språkområdets kultur- og samfunnsforhold, og kan formidle dette på en forståelig måte. Eleven kan sammenligne forhold i tyskspråklige land med kultur- samfunnsforhold i Norge. Eleven kan knytte språkområdets kultur til egne opplevelser på en forståelig måte..
Eleven har innsikt i det tyske språkområdets kultur- og samfunnsforhold, og kan formidle dette på en forståelig måte. Eleven kan sammenligne forhold i tyskspråklige land med kultur- samfunnsforhold i Norge. Eleven kan knytte språkområdets kultur til egne opplevelser på en forståelig måte..
Vurderingskriterier ved en muntlig
eksamen: Karakteren 2
Språklæring
Eleven har noe innsikt og reflekterer til en viss grad
over egen språklæring. Eleven kan bruke enkle språkstrukturer.
Kommunikasjon
Eleven har en viss forståelse av innhold og synspunkter i en kommunikasjonssammenheng og kan formidle deler av dette. Eleven har et visst ordforråd, og kan bruke noen ulike språkstrukturer til en viss grad. Eleven viser liten grad av språklig tilpasning i ulike kommunikasjonssammenhenger. Eleven uttrykker seg forståelig til en viss grad.
Eleven har en viss forståelse av innhold og synspunkter i en kommunikasjonssammenheng og kan formidle deler av dette. Eleven har et visst ordforråd, og kan bruke noen ulike språkstrukturer til en viss grad. Eleven viser liten grad av språklig tilpasning i ulike kommunikasjonssammenhenger. Eleven uttrykker seg forståelig til en viss grad.
Språk, kultur og samfunn
Eleven har noe innsikt i det tyske språkområdets kultur- og samfunnsforhold og kan formidle deler av dette. Eleven kan delvis sammenligne forhold i tyskspråklige land med kultur- og samfunnsforhold i Norge. Eleven kan delvis knytte språkområdets kultur til egne opplevelser på en forståelig måte.
Eleven har noe innsikt i det tyske språkområdets kultur- og samfunnsforhold og kan formidle deler av dette. Eleven kan delvis sammenligne forhold i tyskspråklige land med kultur- og samfunnsforhold i Norge. Eleven kan delvis knytte språkområdets kultur til egne opplevelser på en forståelig måte.
Marit Tjernstad